Wat is finish balanceren?
Mocht er NA het Statisch of Dynamisch balanceren toch nog een probleem aanwezig zijn met trillingen in de auto?
Dan bieden wij de mogelijkheid om te balanceren OP de auto, het zogenaamde Finish Balanceren….
Finish Balanceren is een vorm van balanceren op de auto waarmee alle draaiende delen meegenomen worden in het balanceerproces.
Als voorbeeld:
Is er na “gewoon” balanceren nog steeds een trilling aanwezig, die bijvoorbeeld te maken heeft met een onbalans in een lager of een remschijf dan word op deze manier toch een goede balans verkregen.
Hoe werkt het precies?
Er word een proefrit met de auto gemaakt voor diagnose of er sprake is van Finischbalanceren,
Na de proefrit word de auto op een 2 koloms hefbrug geplaatst zodat alle 4 de wielen los bereikbaar zijn.
Nu word er een meetapparaat onder de ophanging gepositioneerd en de auto word hier langzaam op geplaatst.
Het te balanceren wielgedeelte word voorzien van een witte streep (plakbandje) om de machine een “target” te geven.
Nu word met het 2e deel van de machine (de scooter) het betreffende wiel aangedreven tot de snelheid waarop de trilling zich bij de proefrit voordeed.
Nu word er een compensatieloodje van 30 gram geplaatst op de positie van de streep.
Dan volgt er een onbalansmeting.
Nu geeft de machine aan WAAR en HOEVEEL compensatiegewicht er geplaatst dient te worden.
Dit word geplaatst op de aangegeven plek, het 30 gram ijkloodje word verwijderd en er word een 3e meting gestart.
Nu word er net zolang gemeten en gecompenseerd totdat 0 gram onbalans word gehaald.
Na het finish balanceren is de auto op de velg/bandcombinatie PERFECT in balans.
Aansluitend een 2e proefrit o te zien of er resultaat is behaald.
Finish balanceren op de auto kost € 79,50 (exclusief BTW)