Balanceren

Een auto met goed uitgebalanceerde wielen geeft een enorme verbetering in het rijgenot,

EN… bij een juist balanceerproces zijn er GEEN loodjes gemonteerd aan de buitenzijde van de velg.

  • Het is redelijk irritant als er altijd maar weer die trilling is bij een bepaalde snelheid.
  • Een goed uitgebalanceerde velg en bandcombinatie is tevens essentieel om extra slijtage tegen te gaan in bijvoorbeeld de remschijven.

Stel voor dat als de remmen aangesproken worden en de band een onbalans vertoont, tijdens het remmen geeft dit een slecht rembeeld en zal het remschijfoppervlak elke keer een beetje onregelmatig inslijten.

Na lang genoeg deze manier van remmen aan te houden zal uiteindelijk het trillen ook  nog eens verstrekt worden door de remschijven.

Zo ook is er een grote kans dat het loopvlak van de band scheef inslijt, en dit komt het rijcomfort helemaal niet ten goede.

De oplossing…..

Allereerst natuurlijk een goed uitgebalanceerde velg/bandcombinatie.

Balanceren kan op diverse manieren, eigenlijk word er altijd gebalanceerd op een balanceerapparaat met de velg/bandcombinatie van de auto af.

  • Statisch balanceren,
  • Dynamisch balanceren,

Deze bewerking kost 15,- euro per velg/bandcombinatie.

In de prijs inbegrepen zijn, de-montage van de velg, het balansgewicht en de arbeidstijd.

De eerste 2 manieren zijn bedoeld om de velg/band als 1 geheel een juiste balans te geven, en er word gebruik gemaakt van een geijkt balanceerapparaat.

Mocht dit nog niet afdoende zijn en is een andere oorzaak van trillen/onbalans dan kan er desgewenst een vervolgonderzoek gestart worden en een trillingsdiagnose gedaan worden.

Dit doen wij ALLEEN voor onze eigen merken Jaguar en Daimler.

Is er een verdenking op TOCH de onbalans in de velg en wielcombinatie maar door een aansluitend onderdeel als bijv. een wiellager of remschijf, dan is er een 3e manier van balanceren,

Finishbalanceren