Resonantie en/of trillingsdiagnose op het voertuig (Jaguar/Daimler)

Door de jaren heen heeft ons bedrijf zich sterk gemaakt in het investeren in technieken en behandelingen die het verbeteren van de voertuigen, en de rijervaring van het voertuig op een hoger niveau brengt..

Nieuw in ons assortiment is de dienst,

Resonantie/trillingsdiagnose op het voertuig voor Jaguar/Daimler

Bij trillen en/of resoneren van het voertuig is het zaak te weten waar de onbalans geformeerd word en waar de oplossing ligt voor dit gebrek.

 

Heeft u last van trillingen tijdens het rijden en heeft u alles al gedaan om dit te verhelpen?

Een groot aantal factoren spelen een rol in het tot stand komen van trillingen,

 

  • Velg/wielcombinatie niet correct, of in onbalans,
  • Naaf-imperfectie aanwezig in 1 of meerdere wielen,
  • Wiellager(s) defect of vertonen speling….
  • Slechte schokbreker(s) en of de werking er van,
  • Speling op onderdelen van het onderstel.
  • Slechte of defecte/verkeerde motorsteunen,
  • Defecte DMV of convertor.
  • etc.

Minder bekend is dat de aandrijflijn en dan specifiek de cardan-as met bijbehorende lagers,
en het differentieel behoorlijke factoren kunnen zijn in de aanwezigheid van een trilling(en).

Meten is weten…..

G&G is in het bezit van de ervaring om deze factoren te (her)kennen middels een proefrit en te verifiëren middels meetapparatuur.(indien noodzakelijk)

 

Als er onbalans is in 1 van de band/velgcombinatie’s is dan zal er bij meerdere specifieke snelheden een trilling waarneembaar zijn.

  • Trillen bij 70km/u dan weer bij 85, dan weer opnieuw bij 110km/u (als voorbeeld) is vaak onbalans velg/band.
  • Als is er een constante, met de rijsnelheid toenemende trilling waarneembaar is dan is het vaak een cardanas of differentieelprobleem.

Een aantoonbare aandrijflijn imperfectie is over een lang gebied in toe en afneembare snelheid voelbaar aanwezig.

 

De dienst,

  • We beginnen samen met de klant een proefrit,                         
  • Dit om de aard van de trilling te achterhalen, plaats, hevigheid en frequentie,
  • Daarna voeren we een inspectie op een hefbrug uit om spelingen uit te sluiten, die geconstateerd zijn in de proefrit.
  • Indien er twijfel bestaat over de aanwezigheid van een aandrijflijn-tendens word er in overleg met de klant eerst een wielbalans/controle uitgevoerd.
  • Is na een eventuele 2e proefrit de trilling nog aanwezig dan word de aandrijflijn op imperfectie gecontroleerd.

Hiervoor word de auto op een hefbrug geplaatst en word er gecontroleerd op aanwezige spelingen/defecten,

Bij evt. speling of defect volgt een reparatieadvies en indien mogelijk direct een reparatie op het defect.

Nu kunnen we (middels een 2e proefrit) in het gebied van snelheid de plaats en mate van onbalans (nogmaals) beoordelen.

 

Na constateren van waar de trilling en/of resonantie zich manifesteert volgt een advies voor oplossen van het probleem.

 

Het gaat uitsluitend om een diagnose, niet altijd om een reparatie.

Voor reparatie is het onmogelijk om alles van diverse uitvoeringen op voorraad te hebben en volgt er altijd of een advies of een vervolgafspraak voor reparatie.

Binnenkort plaatsen we een filmpje over de behandeling(en)

 

De kosten voor dit onderzoek zijn 100 euro max.

 

Hierin zijn de kosten verwerkt voor de tijd (MAX 2 uur),

Kosten voor uitlijncontrole/afstellen,

Kosten voor evt. balanscontrole van velg/bandcombinatie.